Umiemy już w krótki sposób zapisać kod, który narysuje nam kwadrat. Teraz weźmy się za coś innego. Stwórzmy procedurę dzięki, której po wpisaniu słowa kwadrat na ekranie pojawi się ta figura.
Tworzymy własną procedurę
Najpierw zapoznamy się z znaczeniem słowa procedura. Procedura w języku LOGO to zbiór poleceń, zebrane i określone jednym słowem. Co to znaczy? Na przykład, mając 10 linijek kodu, które na przemian posuwają żółwia do przodu i skręcają możemy zastąpić jedną procedurą, która będzie je wszystkie wykonywała.
Aby Logo Komeniusz wiedział, że chcemy stworzyć nową procedurę należy poprzedzić jej nazwę słowem oto x, a cały kod zakończyć poleceniem już. Gdzie x to nazwa procedury, której nazwa nie może pokrywać się z procedurą pierwotną. Zacznijmy więc:
oto procedurka już
Aby wywołać naszą procedurę należy wpisać jej nazwę.
procedurka
Powyższy program robi tyle co… Nic. Najważniejsze jednak, że działa, a jej nazwa została zaalokowana do pamięci programu. Przejdźmy do stworzenia procedury kwadrat.
oto kwadrat powtórz 4 [np 100 pw 90] już
I to wszystko. Od teraz za każdym razem, gdy w oknie konsoli wpiszemy kwadrat ta figura zostanie nam narysowana na ekranie. Działa to na takiej zasadzie, że kwadrat wywoła linie kodu w nim zawarte, tak więc użycie kwadrat pokrywa się z wpisaniem powtórz 4 [np 100 pw 90]. Oczywiście dla jednej linii kodu ma to małe znaczenie, ale co by było gdybyśmy mieli narysować dom? Odtwarzanie go ciągle od początku było by męczące, a tak jedna procedura potrafi wykonać za nas wszystko.